Élménypillanatok lapozgatása

Mindig is szerettem a meséket, kisgyerekként, elalvás előtt félálomban ringatózva, akár hangosan felolvasni egy számomra kedves valakinek, vagy kockás plédbe burkolózva belelapozni varázslatos történetekbe. Most én mondok mesét, és én leszek benne a tündér, mert mindig ők voltak a kedvenceim!:-) Lapozgatok porosodó és új élménypillanataink között....Csak úgy, mert lelkes gyűjtőjük vagyok:-) Kérlek, a blogomban található írásaimat és fotóimat ne használd fel az írásos engedélyem nélkül! Köszönöm!

MEGBESZÉLÉSEK

A blogomban található szövegek és képek felhasználása csak az írásos engedélyemmel lehetséges! Kérlek, ne használd a fotóimat a megkérdezésem nélkül! Köszönöm!



éppenmost bekukkantó kedves valaki

Napszámolgató

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Terhességi cukorbetegség - diéta

2013.05.30. 10:44 | piroskaesfarkas | 5 komment

Sok levelet kapok a terhességi cukorbetegséggel kapcsolatban, ezen belül is a miteszek és mennyit kérdéskör, ami leginkább érdekli a sorstársaimat. Itt is elnézést kérek, amiért nem válaszolok mindenkinek külön-külön levélben és köszönöm, hogy megtiszteltek levélben! Örülök, ha írtok, mindent el is olvasok, de nézzétek el nekem, hogy nem válaszolok személyesen, de egyszerűen nem jut erre időm! Úgyhogy inkább megírom itt a blogon, hogy én hogy csinálom. Fontos, hogy én sem vagyok szakértő, csupán sajnos sok tapasztalatom van, mivel Nününél is, és most Rózinál is szigorú diétán és inzulinon vagyok. Ha tehát valakinek magasabb lesz a cukorterhelése, akkor irány a kórház diabetológiája! Nekem azt mondták anno, hogy terhelésre sem mehetne 7 fölé az érték 60 perccel evés után.

Ami nekem jó, vagyis nem viszi fel a cukorértékemet, az másnak lehet, hogy jól kiugrasztja, szóval ki kell próbálni és megfigyelni, hogy Nektek mi az, ami bejön. Pl. reggelire gyakorlatilag mindegy, hogy milyen szénhidrátot eszem, akkor is megdobja a cukromat, még 5 egység inzulin mellett is. Úgyhogy legtöbbször nem eszem szénhidrátot reggelire, csak pl. egy fél papirkenyeret (ez az a lapos, barna, roppanós cucc, 9 g szénhidráttartalommal), ami csupán 4-5 gramm a megengedett 20 g helyett. Ehhez eszem mondjuk egy tojást, vagy sajtot, vagy egy szelet sonkát, meg valami zöldséget, paradicsom, retek, uborka. Nem sok, de most már nem is nagyon kívánom a reggelit (valószínűleg azért, mert nem is nagyon élvezetes így ugye..). Néha megpróbálom, hogy mi van akkor, ha eszem egy szelet graham kenyeret (a szeletelt, ami 9 gramm körül van szintén), mint pl. ma, de rögtön 7,2 lett a 60 perces érték (mondom, 5 egység inzulin mellett...amúgy meg ha még ráhúzok 15 percet, vagyis 75 percet nézek, akkor meg már csak 6,5), míg az előző, félpapirkenyeres változatnál kb. 6,5 között mozog. Így volt ez az előző terhességnél is, hogy ennyire rosszul reagálok a reggeli első étkezésekre, ez van. Egyeztettem a doktornővel, hogy inkább nem adnék 10-12 adag inzulint, hanem reggelire minimális 5-6 gramm szénhidrátot eszem csak, és majd uzsonnára eszem picivel többet.

Tehát reggeli:

-fél papirkenyér, sajt, zöldségek, felvágott

-vagy tojásránotta (a tojásban nincs szénhidrát, viszont mivel magasabb kicsit a koleszterinem, így nem eszem belőle sokat), zöldségek

Nálam egyébként inkább az a gond, hogy nem eszem meg a 120-130 grammnyi előírt minimális szénhidrátmennyiséget. Pedig a doktornő szerint nem lehet ennél kevesebbet enni, inkább az inzulint kell emelni. Igyekszem ezért ezt is tartani. Fontos, hogy a napi felosztást is tartsuk. Nekem így kb:

reggeli: 5g

tízórai: 25 g

ebéd: 40 g

uzsonna: 20 g

vacsora: 20 g

pótvacsora: 15 g

Nününél nagyon pontosan kimértem mindent, centire. Most már kb. tudom, hogy miben mi van (van, hogy újat eszem, akkor persze utánanézek és kimérem, mint pl. az epret), hány kanál barnarizst ehetek és nem mérem le szemenként kb.

Tízórai. A reggelihez még annyi, hogy ott tejterméket nem szabad fogyasztani, és sokan úgy vélik, hogy ezt egész délelőtt tiltani kéne. A doktornő szerint valakinek pl. a tej is megnyomja a cukrát, de én ezt eddig nem tapasztaltam. Ráadásul sokszor annyira kívánom a meleget és valamennyire édes ízt, hogy a KV a jutalomfalatom. A diabetológián beszélgetek lányokkal, akik közül pl. sokan esznek túrórudit, vagy túróstáskát, stb. persze kimérve, hogy az adott étkezésbe beleférjen szénhidráttartalmával. Na én ilyeneket egyszerűen nem merek enni. Kiiktattam mindent, amibe egy picike cukor vagy fehérliszt van, még akkor is, ha beleférne a széhindráttartalma miatt az adott étkezésembe. Mert kitapasztaltam, hogy felviszi a cukromat sajnos. Így szinte nem eszem kenyeret egyáltalán, max. azt a vacak papirkenyeret, de azt is ritkán, semmiféle cukrosat, fehérliszteset. Viszont iszom tejet, tejesKV-t. Van egy jó kis tejhabosító szerkezetünk, amivel a tej olyan lesz mint a tejszínhab. Megy bele egy édesítő (most keres Farkas nekem valami egészségsebbet annál, ami itthon van, mert azt sem szeretem a gyereknek adni....), és sok fahéj a tetejére, az édes íz miatt. És így, bár nem lesz édes a tejesKV, eszem hozzá 1-2 db diabetikus kekszet és máris elégedett vagyok. 

Vagy eszem egy adag epret (pár hete bíztatott a doktornő, hogy próbáljam ki azért a gyülölcsöket, mert így a falat fogom kaparni, hogy ennyire megvonok magamtól mindent, és mivel nem vitte fel a cukromat, most majdnem minden nap eszem, mert szezon van), kb. 300 grammot, hozzá 1-2 szelet korpovit kekszet. Utóbbit nem azért, mert kívánom, hanem azért, mert a gyümölcs gyorsan felszívódó szénhidrát, és ezért enni kell mellé valami lassan felszívódót, ezen esetben a korpovit az (a korpovit amúgy mindig nálam van a táskámban, mert nagyon kevés a szénhidráttartalma, és ha éppen nem tudok mit enni pedig már kéne - ugye az étkezések között 2-3 óránál több nem nagyon jó, ha eltelik, akkor bekapok két kekszet, mert az sem jó, ha nagyon leesik a vércukrom. Itt a lényeg, hogy valamennyire egyenletes legyen a napi vércukorérték, ezért is van, hogy a vércukor naplóban vezetni kéne az evés előtti értékeket, majd az evés utáni 60 perceseket is (na, kinek van erre pénze, nem tudom.....mert 50 kis mérőpapir 4 200 ft, amit ugye, ha rendesen mérek, akkor kb. 5 nap alatt elhasználnék.....még így, hogy inzulinos lettem pár hete és receptre írják fel, így is 2 000 Ft, vagyis egy havi adag papirom 10 ezer Ft körül van...).

Ha nagyon kívánom az édességet és meleg van, meg a többiek is fagyiznak, na akkor előveszem a mélyhűtőből a Norbi féle kelyhet, amiben 100ml fagyi van, vagyis kb. egy gombóc. Nem akarom reklámozni Őket, de ez legalább ehető, legalábbis a meggyes joghurtos nekem bejött. Iszonyú drága, nem is értem, hogy miért....560 ft egy ilyen kis pohárral. Ebből hetente megeszek 1-3 dobozkával. Többel nem merek, mert mégiscsak édesítővel készül, bár ők állítják, hogy az egészséges fajtából. Próbáltam amúgy tőlük az a kenyeret, amiben szinte nincs is szénhidrát. Nekem nem jött be, mert inkább elhagyom a kenyeret, minthogy ebből eszegessek, mert nem is annyira finom na. Aztán próbáltam még egy-egy csokis sütit meg egy kis somlóit, ezekben is csak 10 g körüli szénhidrát van (a fagyiban azt hiszem, 11 g), de nem volt annyira finom, hogy megőrüljek érte, úgyhogy inkább erről is lemondok. Szintén innen veszem a diabetikus üdítőt, amit elvileg nem kell higítani, 1l kiszerelésben van, és kb. 0,2 g szénhidrát van egy dl-ben. Én viszont 1:4 arányban higítom kb, mert elszoktam az édes ízektől és egyébként is így takarékosabb és egészségesebb is. Jó még a zöldteájuk, amit fele-fele arányban higítok. De inkább rengeteg ásványvizet iszom, ezeket meg csak akkor, ha már nagyon kívánok valami más ízt.

Tehát tízóraira: 

-kb. 300 gramm eper és 1-2 szem korpovit

-vagy egy norbi fagyi, pár szem eper és két szelet korpovit

-vagy tehesKV fahéjjal, üresen vagy 1 édesítővel, 1-2 szelet diabetikus keksz (nagy bevásárlóközpontokban is kapható)

-vagy kefír és pár szem korpovit

Ebéd. Mivel a terhességi diabetes szigorú diétával jár, heti rendszerességgel kell menni a diabetológiára, folyton mérni kell a szénhidrátot, a cukorértékeket és ha még ez sem elég, akkor ugye jön az inzulin, amit meg időre kell beadni, majd utána 15-20 perccel közelező enni, az egész nap kb. erről szól, hogy a kismama mér és mér és számol és mér. Eleve nehéz kigondolni, hogy mit együnk, ami belefér a diétába, egészséges a kisbabának, tápláló mindkettőnknek és főleg van -e itthon hozzávaló. Kinek van kedve és ideje így főzni? Nekem nem nagyon van. Ráadásul tényleg egy csomó dolog felviszi a cukromat. Pl. bár a zsemlében csak 30 gramm van, nekem az sem jó, mert fehérlisztes, kihúztam. Pedig néha egyszerű lenne bekapni egy szendvicset és kész. Úgyhogy legtöbbször salátát eszem. Egy egész doboz vagy zacskó salátát kiteszek a tányéromra (megmosom, ha csak nem előmosott), arra vágok paradicsomot, reszelek sárgarépát, ha van retek meg uborka az is megy rá (kedvencem a rukkola és a madársaláta). Egy zacskó mozzarella, ha van akkor olivabogyó és szárított paradicsom. Na erre megy egy kis doboz tonhal, vagy ha van lesütve valami husi, akkor az. Találtam Dr Eisberg öntetet, ami ízlik és gyakorlatilag szénhidrát- és cukormentes, ez a french öntet. Ebből meglöttyintem a tetejét, aztán kön egy adag extraszűz olivaolaj rá és kész. MIvel ebben gyakorlatilag semmi szénhidrát nincs, vagy eszem még papirkenyeret, vagy adok hozzá barnarizst vagy durumtésztát (semmi fehér rizs vagy fehérlisztes tészta!). Ez jó nagy adag lesz, utána úgy érzem magam, mint egy kecske. Vagy csinálok töltött padlizsánt (sosem rakok bele rizst, csak magát a padlizsánt meg darálthúst, mert akkor a rizsadagot nem tudom kimérni. Vagy elő a fagyasztóból egy adag kelbimbóval, vagy más vegyeszöldséggel (ezeknek a zacskóján elvieg rajta van, hogy 100 gramm mennyit tartalmaz, és után persze az is, hogy a teljes zacskó tartalma hány gramm, úgyhogy csak szorozni kell). Mellé valami hús és tejföl pl. Semmi mást nem eszem ebédre, csak salátát és ezeket a zöldségeket variálom. Esetleg még néha főzelék. Ma pl. Anyika hoz át tökfőzeléket, cukor és liszt nélkül, keményítővel sűrítve. Valamelyik nap ettünk hazafelé egy gyrost, amit már annyira kívántam, hogy végre valami más íz......De nagyon felnyomta a cukromat sajnos, valószínűleg a fehérlisztes pita miatt. Másnap megpróbáltam megint, de ugyanez a helyzet, úgyhogy nem eszem többet ezt sem. Ugyanígy jártam a mekis sali plusz hússal, valószínűleg cukor lehet benne, mert 9,4-re ugrott tőle a cukrom, amit még sosem mértem, rémes. Hát igen, ha véletlenül ilyen helyre keveredik a cukros kismama, mint meki, és a többiek esznek, még salátát sem érdemes megkockáztatni...Tegnap este is ott beszélgettünk, míg a gyerekek játszottak, és én egy tejesKV-t kértem, meg vittem magammal a diabetikus kekszemet.

Uzsonna. Majdnem ugyanaz, mint a tízórai. Ha délelőtt KV-t ittam, akkor délután eszem epret. Kipróbáltam egy majdnem fél körtét is korpovit keksz társaságában, az sem vitte fel a cukromat, meg a fél alma sem, úgyhogy most ezeket is eszem néha. Vagy ha nagyon éhes lennék az ebéd után, akkor ilyenkor nagy ritkán eszem két tojást, currys tejföllel összekeverve. Ja! Nem mellesleg, mivel a vérnyomásom is magas, nem eszem sót. Vagyis nyilván de, mert mindent sóznak és cukroznak kb., de én nem sózok semmit. 

Vacsora. Ugyanaz váltakozik, mint ebédnél. Saláta salátával főleg. Most veszek majd sprárgát, mert szezon van, azt is megcsinálom párolva, levesnek. Meg szoktam párolni és csőbensütni brokkolit, karfiolt, kelbimbót, vagy csinálok francia lecsót cukkiniből, padlizsánból, paradicsomból. Hüvelyeseket egyáltalán nem eszem, mert sok a szénhidráttartalmuk, pedig imádom a borsót pl. Most már remélhetőleg jönnek a nyári zöldségek, azokat nagyon várom! És a gyümölcsöket is kipróbálom, bár ugye azokból csak keveset lehet enni.

Pótvacsora. Ez sem azért kell, mert éhes vagyok, csak egyszerűen kell. Állítólag nem lehet úgy lefeküdni, hogy 6,2 alatt van a cukrom. Marha jó. Ne menjen 6,9 fölé, de ne menjen 6,2 alá este. Hát nekem általában pótvacsora után 5,8 szokott lenni. Pótvacsoa mindig ugyanaz, mert így a legegyszerűbb meg már nem is vagyok éhes: kefír, korpovit keksz. Most készülök kipróbálni a Nününél bevált édességemet: egy adag tejfölös túró, tetején egy kis kanál cukormentes, édesítőmentes horrordrága lekvárral. Persze szigorúan kimérve. 

Hát így eszem én.

A bejegyzés trackback címe:

https://piroskaesfarkas.blog.hu/api/trackback/id/tr795333445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ßóbita 2013.05.30. 23:40:52

Ez olvasva is rémes. :)

Slizu_27 2013.06.03. 14:55:25

Kedves Piroska!
Minden elismerésem hogy ezt így tartani tudod. Nem kötekedésként, de én úgy tudom hogy a keményítő is szénhidrát.
További jó babavárást kívánva, és nagyon szurkolva hogy minden rendben legyen,
Egy zugolvasód.

albkozi 2013.06.04. 12:03:31

Piroska, nekem nagy kedvencem (és jól bevált) a túró. Gyümölcsös / dzsemes / túródesszert. Vagy a túró + zabpehely + egy tojás összekeverve lapcsánkának megsütve, gombócként sütőben megsütve. Illetve a csőben sült zöldségek: tejföl + tojás kikeverve zöldség nyakon öntve. Felette egy halfilé is gyorsan megsül. Üdvözlettel és nagyon szorítok!

albkozi 2013.06.04. 12:05:41

Oh, elfelejtettem írni, hogy a túróhoz tojásfehérje-habot teszek a lapcsánkánál / gombócnál! Puszi!

albkozi 2013.06.04. 16:11:07

Nagyon szétszórt vagyok (igazán összekaphatnám magam, ha egyszer kommentelek), még annyit szeretnék mondani, hogy számomra nagy felfedezés volt még a kókuszdiótej! Lényegesen kevesebb a ch benne, mint a tejben, egész pontosan ötöde. 5 szem eper 2 dl kókusztej turmixolva, életmentő desszert. (Én a dm-ben veszem meg a kókusztejport.) Puszi!